Tips och råd inför och när man beställer brudklänning

 

Tack för att du har beställt en klänning från mig. Här kommer lite tips och råd för hur du ska tänka när du gör dina val.

Om du har beställt ärmar bör du tänka på att det är svårt att lyfta ärmarna. Man kan lyfta till vals nivån men oftast inte högre. Detta pga. av att det är korsett i klänningarna. Då sitter dem tight i midjan vilket gör att tyget inte åker upp när man lyfter ärmarna.

Har du valt V-ringad byst och rygg finns det risk att axelbandet åker ner lite. Jag tajta alltid så mycket det går men ibland måste man kanske använda klädtejp för att den inte ska halka ner. Har du djup V-ringad rygg så får man inte en tight känsla över livet. Det betyder att bysten inte kan kännas tight då det inte finns något tyg som håller ihop allt vid ryggen.

Om du valt spets till klänningen finns det 4 olika strukturer som du har fått välja emellan. 3D, antik, platt och gipyr.

3D och antik har en tjock kontur tråd runt motivet. Konturtrådarna har alltid en skarv vilket gör att det kan vara lite ludd/tråd ibland som sitter löst. Det är helt normalt.

3D, antik och platt spets är en spets som är broderad på tyll. Det betyder att det sitter tyll mellan blad och blommor i botten. När man syr fast den på ett annat tyll kan det ser lite tomt ut på de ytor som inte har någon spets. Det är också helt normalt. Om man inte gillar det så kan det vara ett tips att välja gipyr-spets som är mer som en virkad spets. Den har inte tyll i grunden utan endast spetsmotivet.

Ibland kan man få välja spetsmotivet igen efter att vi har skickat iväg beställningen. Det sker normalt nästan i slutet av tillverkningen. Det kan kännas konstigt att vi ber kunden välja igen. Anledningen är för att vi inte lagerför spetsen. Utan vi köper in spetsen precis innan vi ska använda den. Vi har inte råd att lagerhålla spets som riskerar att inte användas då den är trendkänslig. Det betyder att det går trender i vad kunder väljer. Allt för att kunna hålla ett bra pris till er kunder.

Processen från beställning

Efter att man har valt bilder man vill utgå ifrån och jag har fått ev. spets/valen så mailar jag hela beställningen. I filen finns det bilder på vad vi ska utgå ifrån, ev. spetsmotiv samt text på engelska.  Det är viktigt att ni läser igenom den innan ni godkänner för att minska missförstånd.

Ca 8-12 veckor efter beställningen ska klänningen vara klar. Det kan ske förseningar speciellt under högsäsong. Det kan hända att ny spets måste väljas utifall den är slut strax innan leverans som förklaras ovan.

När klänningen är klar skickar jag bilder på den. Oftast får du 4 bilder. Ser jag att något är fel skriver jag det i mailet så att du vet vad som kommer att ändras. Det tar sedan fraktbolaget 4 dagar att frakta den till mig. Jag stryker klänningen och sms:ar dig att det är dags att boka tid för provning.

Det tar normalt inte långt tid för mig att justera klänningarna. Det som ingår är storleksjustering samt kortning fram och ögla och knytband för släpet.

Då jag jobbar ensam med detta så försöker jag alltid att svara på mail och meddelande så snart jag kan. Är det något du inte förstår eller undrar över så fråga gärna. Kommunikationen är viktigt för ett bra resultat. God ton uppskattas då jag jobbar själv med detta.

Jag förstår att detta är en viktig klänning/dag för er och gör allt vad jag kan för att det ska bli ett bra resultat. J

Kommentarer

Populära inlägg